Дидактичний матеріал

Ігровий матеріал

Збільшення розумового навантаження на уроках географії заставляє задуматися над тим, як стимулювати в учнів інтерес до матеріалу, що вивчається, їх активність протягом усього уроку.
Зацікавленість до предмета-географії у значної кількості учнів залежить у великій мірі віл методики його викладання, від того, наскільки вміло буде побудована навчальна робота.Потрі6но зважати нате, щоб па уроках кожен учень працював активно і з захопленням, використовувати це як відправний пункт до розвитку зацікавленості, глибокого пізнавального інтересу.
Важлива роль тут належить дидактичним іграм на уроках географії - сучасному і визнаному методу навчання і виховання, що мас навчальну, розвиваючу і виховну функцію, які діють в органічному поєднанні.
Саме у грі складаються невимушені стосунки між учнем та вчителем, коли останній орієнтується не дише на шкільний предмет географію і па функції учня, але й на особистість учня в цілому.
Ігри проводять на уроках ( під час пояснення чи закріплення теми; вивчення географічної номенклатури), семінарах, факультативах, гуртках; їх можна пропонувати в якості домашнього завдання, а також ефективним є їх використання під час проведення предметного тижня. ідея змагання за бальною системою закладена у багатьох іграх, які ми бачимо на телебаченні. Це й "КВК", І " Що? Де? Коли?`` і ``Брейн - ринг", і "Поле чудес" "Щасливий випадок", "Зоряний час".
Гра - творчість, гра - праця. В процесі гри у дітей виробляється звичка сконцентровуватись, мислити самостійно, розвивати увагу, потяг до знань. Зацікавившись, діти не помічають, що вчаться; пізнають, запам'ятовують нове, орієнтуються в незвичайних ситуаціях,. поповнють запас уявлень, понять, розвивають фантазію. Навіть найпасивніші із дітей включаються до гри з великим бажанням, докладаючи усіх зусиль, щоб не підвести друзів. Під час гри діти, як правило» дуже уважні, сконцентровані та дисципліновані.
Ігри дуже добре вживаються з " серйозним " навчанням. Включення гри та ігрових моментів робить процес навчання цікавим і змістовним, створює у дітей бадьорий робочий настрій, полегшує боротьбу з труднощами в засвоєнні навчального матеріалу.
Під час організації гри з географічним змістом необхідно продумувати деякі методичні аспекти. А саме:
1. Мета гри. Які вміння і навики в області географії учні засвоять в процесі гри? Якому моменту гри потрібно приділити особливу увагу? Які інші виховні цілі переслідуються під час проведення гри?
2.    Кількість учасників. Кожна гра потребує певної максимальної чи мінімальної кількості учасників. Це враховують під час організації гри.
3.    Які дидактичні матеріали і посібники потрібні для гри? Ф. Як з найменшою затратою познайомити учнів з правилами гри?
4.  Як з найменшою затратою познайомити учнів з правилами гри.
5.    На який час повинна бути розрахована гра? Чи буде вона цікавою, захоплюючою?
6.    Як забезпечити участь всіх учнів у грі?
7.    Як організувати спостереження за дітьми, щоб з'ясувати та всі включились у роботу?
8. Які зміни можна внести у гру, щоб підвищити інтерес та активність учнів?
9. Що потрібно повідомити учням у підсумку, після гри ( кращі моменти іри3 недоліки у грі, результат засвоєння нових знань, оцінки окремим учасникам гри, зауваження щодо порушення дисципліни та ін.)?
Доцільність використання гри на різних етапах уроку різна. Так, наприклад, під час засвоєння нових знань можливість їх використання дещо поступається більш традиційним методам навчання. Тому ігрові форми занять частіше використовують для перевірки результатів навчання, вироблення навиків, формування вмінь,
В процесі гри, як вже говорилось, в учнів виробляється цілеспрямованість, організованість, позитивне ставлення до навчання.
Однією з особливостей гри с поєднання індивідуальної діяльності учнів з колективними, груповими формами, В них існує елемент змагання, тому учні вчаться швидко і логічно міркувати.
Колективні ігри в класі розріняють як навчальні, контролюючі, узагальнюючі.
Навчальною буде гра, якщо учні, беручи участь у ній, отримують нові знання, вміння і навики або змушені отримувати їх в процесі підготовки гри
Контролюючою буде гра, мета якої полягає у повторенні, закріпленні, перевірці раніше отриманих знань. Для участі в ній кожному учневі необхідна певна географічна підготовка.
Узагальнюючі ігри вимагають інтеграції знань. Вони допомагають встановленню міжпредметних зв'язків, направлені на отримання вмінь діяти у різних навчальних ситуаціях.
При організації гри необхідно дотримуватись таких правил
1. Правила гри повинні бути простими, точно сформульованими, бо інакше гра не викличе зацікавленості і буде проводитись формально.
2. Гра повинна давати достатньо інформації для розумової діяльності, інакше вона не буде сприяти виконанню педагогічних цілей.
3.    Дидактичний матеріал, що використовується в процесі гри, повинен бути зручним у використанні, інакше гра не дасть потрібного ефекту.
4.    Під час проведення гри, що пов'язана із змаганням команд, повинен бути забезпечений контроль за її результатами з боку всього колективу чи вибраних осіб. Контроль результатів змагання повинен бути відкритим, зрозумілим і справедливим. Помилки в обрахунках, непорозуміння в самій організації контролю приводять до несправедливих висновків про переможців, а відповідно, і до незадоволення учасників гри.
5.    Кожен учень повинен бути активним учасником гри. Довге очікування своєї черги для включення в гру знижує інтерес дітей до цієї гри.
6.    Якщо на уроці проводяться ігри, пов'язані подібними розумовими діями, то за змістом географічного матеріалу вони повинні задовільняти принцип: від простого до складного.
7.    В процесі гри учні повинні грамотно вести свої роздуми, мова повинна бути правильною, чіткою, короткою.
8.    Гру потрібно завершити на даному уроці, отримати результат. Лише у тому випадку вона зіграє позитивну роль.
Деякі ігри ніби не вносять нічого нового у знання школярів, але вони дають велику користь. що вчать учнів використовувати знання в нових умовах або ставлять розумове завдання, рішення якого вимагає виявлення різноманітних форм розумової діяльності. Грає засобом розумового розвитку, так як в процесі гри активізуються різноманітні розумові процеси. Щоб зрозуміти задум, засвоїти ігрові дії і правила, потрібно активно вислухати і обдумати пояснення вчителя. Завдання поставлені іграми, вимагають уваги, активної мислячої діяльності, виконання порівняння та узагальнення.
У кінцевому результаті в ігрових формах занять реалізуються ідеї співпраці, змагання, самоврядування, виховання через колектив, виховання відповідальності кожного за навчання і дисципліну в класі, а основним - навчання географії.
Уроки-ігри відрізняються від звичайних уроків тим, що участь в них обов'язкова для всіх учнів. їх правила, зміст, методика проведення розроблені так, що для деяких учнів, які не виявляють зацікавленості до географії, уроки-ігри можуть бути відправною юнкою до виникнення цієї зацікавленості.
Основним у грі на уроках географії с вивчення географії. Ігрові ситуації активізують діяльність школярів, роблять їх сприйняття більш активним, емоційним, творчим.
Створення ігрових ситуацій підвищує інтерес до географії, вносить різноманітність та емоційне забарвлення в навчальну роботу, знімає втому, розвиває увагу, ло­гічне мислення, почуття змагання, взаємодопомогу.
Систематичне використання гри та ігрових ситуацій на різних етапах вивчення різноманітного за характером географічного матеріалу є ефективним засобом активізації навчальної діяльності учнів, що позитивно впливає на підвищення якості знань, вмінь і навиків учнів, розвиток розумової діяльності. Отже, ігрові ситуації та ігри заслуговують прало доповнити традиційні форми навчання і виховання школярів.
Географічні ігри підвищують зацікавленість учнів до географії, розширюють їх кругозір, допомагають засвоювати навчальний матеріал у захоплюючій формі. Відомо, що в іграх діти розвивають уявлення, кмітливість і спостережливість, виявляють вміння використовувати довідкову і науково-популярну літературу, географічні карги. А найголовніше - в процесі гри учні отримують знання, відчуваючи задоволення. Позитивні емоції допомагають кращому засвоєнню нового матеріалу, впливають на розвиток особистості учня.
Щоб ігри на уроці використовувались успішно, потрібно виконувати досі правила. Гра повинна бути цікавою, відповідно до віку школярів. Будувати її треба так, щоб в грі могли взяти участь відразу всі учні класу. В грі існує елемент змагання, тому учні вчаться швидко ї логічно міркувати. Виграє той, хто більше знає, а не тому, що "повезло``.
У практиці часто використовуються ігри під час повторення теми ми декількох тем, наприкінці чверті чи на підсумковому уроці. Інколи відводиться для гри цілий урок, але частіше використовуються крові елементи.
Пропонуються приклади деяких ігор, які можна використовувати як для закріплення нового матеріалу, так і для повторення вивчено? теми. Деякі із них є відомими, але вносячи певні корекції, видозмінюючи їх, підлаштовуючи для певних тем, для різної вікової категорії учнів, вчитель, ставлячи перед собою конкретну мету, може досягнути значних успіхів у кінцевому результаті. Окремі ігри, ускладнюючи завдання, можна використовувати не пише у 5-8 класах, а й у старших - 9-Ю класах.

1. "ЩО ОЗНАЧАЮТЬ ЦІ ЧИСЛА ? ``
Дана гра пропонується для кращого запам'ятовування матеріалів, що містять числа. На окремих аркушах паперу записуються числа для того, щоб в учнів спрацьовував зоровий, а не слуховий спосіб сприйняття. Учні швидко пояснюють, що означають дані числа, Наприклад, у 8 класі під час вивчення теми " Рельєф України " пропонуються учням такі числові дані:
2061 м   (г. Говерла )
1545 м   ( г. Роман - Кош )
515м   ( г. Берда, Хотинська височина )
324 м   (г. Бельмак - Могила. Приазовська височина )
47 і м    ( г. Камула, Подільська височини )
407 м   ( г. Пікуй, найвища гора на території Львівської області.) Такі ігри розвивають зорову пам'ять, логічне мислення.

2. " ГЕОГРАФІЧНИЙ БІЙ
До карти викликаються два учні. Вони по черзі опитують один одного номенклатуру. Ця гра може використовуватись у всіх класах. В такий спосіб перевіряється також знання географічної термінології.
Для залучення у гру всіх учнів, клас ділиться на декілька команд. Утворені команди повинні підготувати запитання для команди - суперниці, а їх члени поставити запитання одному учневі із кожної команди. Є умова, що той, хто ставить запитання, повинен знати відповідь на нього. Тому кращі учні допомагають слабшим.
Дана гра сприяє запам'ятовуванню географічної номенклатури і термінів. Якщо йде колективна гра , то в учнів проявляються почуття відповідальності, товариськості, взаємодопомоги.

3. "ВІДБЕРИ ПРАВИЛЬНО "
Цю гру ефективно використовують під час вивчення чи закріплення теми " Природні зони материків" у 7- класах. Пропонуються малюнки із зображенням представників рослинного і тваринного світу природних зон, а учні повинні правильно їх розділити.
У 8-их класах пропонуються гербарії, які учні розділяють по природних зонах України ( найкраще Полісся і Степ).
4. "ЩО ТУТ ЗОБРАЖЕНО ?``
Окрем учням чи групам учнів роздаються картки, на яких зображені силуети островів, півостровів, морів і т. п., за якими учні визначають географічні об'єкти .
Такого роду ігри розвивають пам'ять, уяву, допомагають запам'ятовувати географічну номенклатуру.

5. "ГЕОГРАФІЧНА ПОШТА "
Гра використовується у 7-му класі під час вивчення материків. Вивчивши перші два материки, готуються конверти з відповідними написами. Роздаються коман­дам картки з обрисами берегової лінії материків, островів, річок, озер, представників рослинного і тваринного світу. Завдання полягає у тому, щоб розподілити усі картки у відповідний конверт. Виграє та команда, у якої допущено найменше помилок: Із вивченням кожного наступного материка кількість конвертів збільшується, відповідно збільшується і кількість карток.

6. " ЧИ ЗНАЄШ ТИ ЦЮ КРАЇНУ ? ``
Гра може бути як індивідуальною, так ї колективною. Називається країна, а учасники гри письмово відповідають на запитання класу, користуючись відповідними каргами атласу: а) столиця: б) переважаючі форми рельєфу; в) тип клімату; г) найбільші ріки і озера; д) представники рослинного і тваринного світу. Це у сьомих класах.
У 10-их класах цей плай продовжується: є) адміністративно-територіальний устрій і форма правління; є) населення (густота, розміщення, національний склад, найбільші міста); ж) промисловість ; з) сільське гос­подарство; и) транспорт і міжнародні зв'язки; і) екологічні проблеми.
Даний тип гри можна використовувати у 8-их класах, де пропонується одна з областей України, використовуючи першу частину плану, а також в 9-их класах, де пропонується економічний район. Виграє учень ( команда ), який дасть правильну і найбільш повну відповідь.
Ця гра закріплю в учнів вміння користуватися картами відповідного змісту і "добувати`` з них якомога більше інформації.

7. ДЕ ЦЕ ЗНАХОДИТЬСЯ?
Зачитуються короткі описи різних природних комплексів, міст, економічних районів. Учасники записують на листках назви об'єктів, до яких належить опис. Виграє той, хто дасть найбільшу кількість правильних від­повідей. Цю гру можна використати у 7-10 класах.
Гра розвиває слухове сприйняття інформації, уважність, логічне мислення.

8. "ЗНАЙТИ ПОМИЛКУ В ТЕКСТІ"
Цю гру можна використовувати у всіх класах. Суть її полягає в тому; що вчитель зачитує короткий опис об'єктів (опис може бути записаний на картці) з географічними помилками. Учні знаходять помилки. Виграє той, хто правильно відшукає всі помилки розвиває уважність, логічне мислення.

9. КРОСВОРДИ.   ЧАЙНВОРДИ.
Це найбільш популярний вид гри серед учнів. Відповідаючи на запитання кросвордів, учні краще засвоюють наукові терміни і запам'ятовують назви географічних об'єктів. Кросворди розвивають інтерес учнів до географії. їх використання активізує пізнавальну діяльність учнів. На перших етапах пропонуються кросворди чи чайнворди, що містять 4-5 записів по вертикалі і горизонталі. І лише тоді, коли учні засвоять принцип роботи з кросвордами, можна пропонувати їм більш складні.
Наприклад, при вивченні теми "Внутрішні води Африки" (7кл.) пропонується написати по вертикалі назви річок Африки, щоб утворилось написане на кросворді слово "ріка".

Відповідь:
1.Нігер
2. Ніл
3. Конго
4. Замбезі

У 7-му класі під час вивчення теми "Берегова лінія Північної Америки ", розповідається про походження назв островів, півостровів, заток, а на закінчення пропонується такий кросворд:
1.     Півострів, що означає "землероб".
2.     Крайня пн. точка.
3.   Острів, що означає "знову відкрита земля".
4.   Острів, що означає "зелена земля".
5.   Півострів, що означає "квітучий".
6.   Півострів, що означає "я вас не
7.   Півострів, що означає гаряче горно.

ВІДПОВІДЬ:
1.Лабрадор            2. Лабрадор
3. Ньюфаундленд       4. Гренландія
5. Флорида                 6. Юкатан
7. Каліфорнія

У 9-му класі для кращого вивчення обласних центрів пропонується такий кросворд.
По горизонталі:
1.   Столиця України.
2.   Місто, розташоване на Десні,
3.   Місто, що говорить про свою будову.
4.   Столиця гумору.
По вертикалі:
1.   Сільськогосподарська столиця.
2.   Місто, що вказує на вид плазун
3.   Столиця Західної України,
4.   Столиця шахтарського крию.
5.   Обласний центр, що знаходиться на пн.-сх. України.
ВІДПОВІДЬ:
по горизонталі:
1. Київ      2. Чернігів
3. Рівне     .4. Одеса
по вертикалі;
1, ВІННИЦЯ   2. Ужгород
3. Львів     4. Донецьк
5. Суми
Пізніше учні самі складають кросворди. При цьому вони вчаться,чітко, грамотно і лаконічно ставити питання що допомагає розвитку зв'язного мовлення і відповідальності. Переважно учні складають кросворди з вивченої теми та обмінюються ними між собою. Кожен учень при цьому відгадує кросворд товариша, знаходить в ньому помилки і виставляє оцінку укладачу кросворда.
Виготовлені учнями кросворди на окремих картках можна використовувати у наступні роки як роздатковий матеріал.

Іра«ФортБуаяр»
За поданими термінами визначте, про що йде мова.
-Білий, дорога, зірка, сіль, небо, корона. (Чумацький шлях)
-Вогонь, 21, ліс, озон. (Кисень)
-Рух, коло, яблуко, геоїд, свердловина, яйце. (Земля)
-Озеро, море, велике, залишкове, нафта, Азербайджан. (Каспійське)
-Середземне, струмок, Асулн, пустеля. (Ніл)
-7 плит, їздити, гори, дим, Везувій, лава. (Вулкан)
-Флюгер, північ, бриз, опади. (Вітер)

Гра «Поле чудес»
Називаючи букви, вгадати відповіді на завдання
-Найвищий водоспад Африки. (Тугела)
-Основоположник ґрунтознавства. (Докучаєв)
-Як називається ртутна руда? (Кіновар)
-Що з грецької означає слово «клімат»? (Нахил)
-Що означає слово «сейсмос»? (Землетрус)

Гра «Ромашка»
На пелюстках «ромашки» записані запитання. Учні відривають пелюстки і дають відповіді на запитання.
-Як називають короткі лінії, що показують вільним кінцем напрям схилу? (Берштрих)
-Як називається трав'янистий степ в Південній Америці? (Пампа)
-Які вітри переважають в помірному поясі? (Західні)
-Що означає слово «геоїд»? (Земяеподібнии)
-3 чого складається комета? (З голови і хвоста)
-Що таке метаморфізація? (Перетворення)

Дотепні запитання
-Яка Земля ніколи не постаріє? (Нова Земля)
-Яке місто може літати? (Орел)
-На якому мисі можна грати? (Горн)
-Яке місто Криму можна зажарити? (Судак)
-Яка річка тече в роті? (Десна)
-Яку річку можеш переламати? (Прут)
-Яку країну носять на голові? (Панама)
-Яке місто солодке? (Ізюм)
-Яким мисом можна копати? (Лопатка)
-Назва якого міста складається з сорока «и»? (Сороки)

Гра «Що зайве?»
Визначте географічний об'єкт, який не підходить до цієї групи.
-Чорне, Біле, Синє, Жовте.
-Аравійський, Сахалін, Скандинавський, Індостан.
-Лабрадор, Ґренландія, Нова Зеландія, Куба
-Дніпро, Десна, Байка,? Маккензі.
-Єнісей, Лена, Дністер, Лімпопо.

Гра «Так чи ні»
-Бриз — сезонний вітер (—)
-В основі гігрометра — волосина (+)
-Ластівки літають високо — на добру погоду (+)
-Пісок — це гірська порода магматичного походження (—)
-Мадагаскар — найбільший острів світу (—)
-Найглибше озеро світу — Байкал (+)
-Туман випадає з хмар (—)
-Перша навколосвітня подорож тривала більше року (+)

Переплутаний
Знайдіть помилки у твердженнях.
-У пустелі зустрічаються оазиси, де поряд з білокорою березою красуються величаві пальми.
-Атмосферний тиск вимірюють за допомогою гігрометра.
-На північному полюсі мирно живуть пінгвіни: та білі ведмеді.
-Першу навколосвітню подорож здійснив Христофор Колумб.
-Тигр спокійно іде по пустелі, він там володар.
-У хвойних лісах Росії зустрічаються ялини, дуби, сосни.
-Озеро Чад найглибше і найширшс в Африці.
-Місяць — четверта планета від Сонця.
-В Африці проживас плем'я ескімосів.

Загадки
1. На небі біліє, світить, а не гріє. (Місяць)
2. За горами за лісами золотий кружок встає. (Сонце)
3. Торох, торох — розсипався горох, почало світати — нема що збирати.
(Зорі)
4. Що Існує вік на волі, а кружляє вічно в колі. (Планета)
5. Надворі горою, а в хаті водою. (Сніг)
6. Текло, текло — та й лягло під скло. (Лід)
7. Сам не біжить, а стояти не дозволяє. (Мороз)

Наведені вище ігри ефективно використовуються на уроках узагальнюючого повторення, підсумкових уроках, на вікторинах, КВК га ін.
Методика проведення підсумкових уроків є незмінною, тому, провівши 2-3 підсумкових уроки за певною схемою, учні добре знають як їм готуватися до уроку, вміють віднайти найголовніше у даній темі.
Такі ігри-змагання знімають напругу і дискомфорт під час - перевірки: знань; відбувається поєднання індивідуальної діяльності учнів з груповими формами.
Пропонуються зразки підсумкових уроків у формі гри-змагання КВК з випереджаючим завданням чи без нього до тем "Природні зони України" (8 клас) , "Південна Америка`` (7 клас) (додаток 1 і 2 )
У ділових іграх на основі ігрового задуму моделюються реальні обставини , в яких виконуються конкретні дії, вибирається оптимальний варіант рішення задачі та імітується його реалізація в практичному житті,
Більш загальним є визначення ділової гри як моделі взаємодії людей в процесі досягнення деяких цілей - економічних, виробничих, політичних.
В будь-якому випадку ділова гра - це модель процесу прийняття рішень у реальній ситуації з чітко вираженою структурою.
Ділова гра дозволяє створювати виробничі ситуації, в ході яких дійовій особі необхідно знайти правильну лінію поведінки, оптимальне рішення проблеми, відповідно до реальних обставин виробництва, що імітуються в грі.
У ході гри кожному учаснику необхідно максимально мобілізувати всі свої знання, досвід, уяву. Особливо цінним с те , що гра не зводиться дише до механічного використання програмового матеріалу. В процесі гри виробляється вміння мислити систематично, продуктивно, пробуджується потяг до пошуків нових ідей, а це вже крок до творчості.
Соціальні та економічні питання, які пропонуються для розв'язання учням 9-их . 10-их класів у шкільній програмі с значно складнішими. Тому дуже важливо допомогти школярам зрозуміти, як функціонують складні процеси в ринковій економіці, підготувати їх морально самим стати учасниками ринкових відносин. Важливу роль у цьому відіграють економічні ігри, які моделюють нові економічні ситуації.
Пропонується використання ділової гри " Книжкова фабрика" під час вивчення теми   Загальна характеристика розвитку і розміщення господарства України " у 9 - му класі (додаток 3)
Деякі теми, на котрі виділяється мало годин, пропонується вивчати методом ділової гри. Для цього клас ділиться па групи, у яких 4-5 учнів. У кожну команду повинен увійти учень, що добре і постійно готується до уроків, учні середніх і низьких розумових здібностей. Це робиться для того, щоб сильніші учні допомагали слабшим. Капітаном обирається найкращий учень з кожної команди. В його обов'язки входитиме допомога членам команди у пошуках відповіді на запитання. Команди будуть "спеціалістами`` з певного фаху: "мандрівники-дослідники", "біографи", "геоморфологи" , "кліматологи``, "ґрунтознавці", "гідрологи", "біогеографи", "етнографи" та "країнознавчі".
Вони отримують картки - завдання . Умова: на поставлені запитання відповідають усі члени команди, тому запитання різного рівня складності. Учням дається список додаткової літератури.
Під час проведення таких уроків діти вчаться самостійно працювати з додатковою літературою, користуватися відповідними картами атласу. В учнів розвивається почуття товариськості, взаємодопомоги і відповідальності.
Пропонується розробка уроку до теми " Українські Карпати'` у 8-му класі (додаток 4).
Цікавими і змістовними с тижні географії, що проводяться у школі. Учням пропонується багато кросвордів, ребусів, чайнвордів. вікторин, відповідно до віку. Проводяться заходи, що нагадують телевізійні програми "Брейн-ринг" "Щасливий випадок", "Поле чудес", КВК, іноді ці ігри є комбінованими, де використовуються елементи з різних телепередач.
Пропонуються розробки таких змагань: ''Брейн-ринг'` для учнів 8-х класів до теми "Природні комплекси та фізико-географічне районування України" (додаток 5), "Поле чудес" для учнів 6-7 класів (додаток 6).
До тижня географії учні готуються заздалегідь: визначають команди: обирають капітана, назву і гасло: готують домашнє завдання, запитання суперникам та ін.




Різнорівневі контрольні роботи


6 клас                                                                                 Географія
Контрольна робота
Тема. Вступ. Уявлення про Землю у давнину.
Відкриття нових земель та навколосвітні подорожі

Варіант - І
     І - рівень
1. Кого заслужено називають «Батьком географії»?
   а) Птолемея;     б) Бехайма;     в) Ератосфена.
2. Хто першим досяг точки Північного полюса?
   а) А. Тасман;     бР. Пірі;     в) Васко - да - Гама
3. Хто відкрив Америку?
   а) Р. Скотт;     б) Х.Колумб;     в) А. Амудсен.
     ІІ - рівень 
Дайте визначення таким поняттям як:
1. Географія - це? ...
2. Методи досліджень – це?...
3. Сезон – це?...
     ІІІ – рівень
1. Напишіть, що вивчає географія?
2. Опишіть пошуки португальцями морського шляху до Індії.
     ІV – рівень
1. Напишіть про українських вчених – географів і охарактеризуйте дослідження в наш час.


                                                Варіант - ІІ
     І - рівень
1. Хто здійснив першу навколосвітню подорож?
   а) Х. Колумб;     б) Ф. Магеллан;     в) М. Лазарев.
2. Як називається українська – науково дослідна станція в Антарктиді?
а) «Академік Вернадський»;     б) «Мирний»;     в) «Восток».
3. Хто відкрив шлях до Індії.
   а) Васко – да – Гама;     б) Бехайм;     в) Беллінсгаузен.
     ІІ - рівень 
Дайте визначення таким поняттям як:
1. Туризм – це?...
2. Географічні дослідження – це?...
3. Горизонт – це?...
     ІІІ – рівень
1. Напишіть які ви знаєте джерела географічної інформації, методи географічних досліджень?
2. Опишіть навколосвітні подорожі Джеймса Кука.
     ІV – рівень
1. Охарактеризуйте освоєння полярних широт.

       _________________________________________________________

  6 клас                                                 Географія
Контрольна робота    
Тема. Земля на плані та карті
ВАРІАНТ - І
І-рівень
1. Які є види масштабу…
а)масштабні,  позамасштабні,  лінійні,  пояснювальні;
б)числовий,  іменований,  лінійний;
в)великомасштабні,  середньомасштабні,  дрібномасштабні;
2. Класифікацію  карт проводять за такими основними ознаками?
а) за охопленою  територією, за масштабом, за змістом, за призначенням; 
б) числовий,  іменований,  лінійний;
в)великомасштабні,  середньомасштабні,  дрібномасштабні.
3. Вставте пропущені слова.
   Лінії паралелей указують напрямок …-…,  широта буває … і … .

II - рівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. Азимут – це?...
2. Картографія – це?...
3. Аерофотознімання – це?...

III - рівень
1. Напишіть про географічні атласи.
2. Напишіть про горизонт.

IV  - рівень
1. Охарактеризуйте градусну сітку.

ВАРІАНТ -ІІ
І-рівень
1.Які  умовні  знаки  використовують  на  карті?
а)масштабні,  позамасштабні,  лінійні,  пояснювальні;
б)числовий,  іменований,  лінійний;
в)великомасштабні,  середньомасштабні,  дрібномасштабні;
2.За  масштабом  карти  поділяють  на…
а) масштабом,  охопленням  території,  змістом  і  призначенням;
б) числовий,  іменований,  лінійний;
в)великомасштабні,  середньомасштабні,  дрібномасштабні.
3. Вставте пропущені слова.
   Лінії меридіанів указують напрямок …-…,  широта буває … і … .

II - рівень
Дайте визначення таким поняттям
1. Зорієнтуватися на місцевості – це?...
2. Топографія – це?...
3. Умовні знаки – це?...

III - рівень
1. Напишіть основні ознаки плану місцевості.
2. Напишіть про глобус.

IV - рівень
1.      Охарактеризуйте географічні координати

__________________________________________________

6 клас                                                                        Географія
Контрольна робота
Тема. Літосфера
Варіант – І
    І - рівень
1. З яких частин складається Земля?
   а) Літосфера, астеносфера, біосфера;
   б) Ядро, мантія, земна кора;
   в) земля, грунт, родючість.
2. Які бувають зовнішні процеси, що зумовлюють зміни у формі та складі земної кори?
   а) вивітрювання, робота моря, льодовиків, вітру;
   бземлетруси, вивітрювання, робота моря;
   в) вулкани, робота моря, льодовиків, вітру;
 3. Гори поділяються за:
   а) молоді, старичні.
   б) низовини, височини
   в) походженням, висотою, віком, складом гірських порід
    ІІ - рівень 
Дайте визначення таким поняттям як:
1. Літосфера – це?...
2. Землетруси – це?...
3. Відносна висота – це?...
      ІІІ – рівень
1. Опишіть утворення та будову вулкана.
2. Напишіть походження материків і океанів.
       ІV – рівень
1. Охарактеризуйте основні форми рельєфу Землі, гори.


Варіант - ІІ
І - рівень
1. Як називається єдиний материк з якого утворилися материки Лавразія і Гондвана?
   а) Пуерто-Ріко;
   б) Маріанський;
   в) Пангея.
2. Які виділяють два типи земної кори?
   а) землетруси;
   б) океанічний, материковий;
   в) рухи літосфери
 3. За висотою рівнини поділяються на…
   а) низовини, височини, плоскогір´я;
   б) молоді, старі;
   в) зелені, жовті, коричневі.
    ІІ - рівень 
Дайте визначення таким поняттям як:
1. Сейсмічний пояс – це?...
2. Вулкан – це?...
3. Абсолютна висота – це?...
       ІІІ – рівень
1. Опишіть як виникають землетруси.
2. Напишіть про зовнішні процеси, що зумовлюють зміни земної кори, вивітрювання.
       ІV – рівень
1. Охарактеризуйте основні форми рельєфу Землі, рівнини.

            _______________________________________________________

6 клас
Контрольна робота
Тема. Атмосфера

Варіант - І
 І - рівень
1.Який склад атмосфери?...
а) азот, кисень, стратосфера, мезосфера;
б) азот, кисень, вуглекислий газ, інші гази;
в) тропосфера, стратосфера, мезосфера, термосфера, верхні шари атмосфери.
2. Бриз буває…
   а) денний і нічний;
   б) зимовий і літній;
   в) нічний і зимовий.
3. Які є основні типи клімату?
   а) екваторіальний, тропічний, помірний, полярний;
   б) екваторіальний, тропічний, морський, континентальний
   в) морський, континентальний, мусонний.
    ІІ - рівень 
Дайте визначення таким поняттям як:
1. Атмосфера – це?...
2. Вологість повітря – це?...
3. Погода – це?...
       ІІІ – рівень
1. Напишіть про тропіки та полярні кола.
2. Опишіть абсолютну і відносну вологість повітря.
       ІV – рівень
1. Охарактеризуйте атмосферні опади та їх види.

Варіант - ІІ
         І - рівень
1.Яка будова атмосфери?...
а) вуглекислий газ, тропосфера, термосфера;
б) азот, кисень, вуглекислий газ, інші гази;
в) тропосфера, стратосфера, мезосфера, термосфера, верхні шари атмосфери.
2. Мусон буває…
   а) денний і нічний;
   б) зимовий і літній;
   в) денний і літній.
3. Які є основні кліматичні пояси?
   а) екваторіальний, тропічний, помірний, полярний;
   б) морський, континентальний? екваторіальний, тропічний;
   в) морський, континентальний, мусонний.
    ІІ - рівень 
Дайте визначення таким поняттям як:
1. Атмосферний тиск – це?...
2. Конденсація - це?...
3. Клімат – це?...
       ІІІ – рівень
1. Напишіть про теплові пояси.
2. Опишіть атмосферний тиск.
       ІV – рівень
1. Охарактеризуйте хмари та їх види.

          ___________________________________________________

          6 клас
Контрольна робота
Тема. Гідросфера
Варіант - І
 І - рівень
1.Скільки відсотків займає вода на земній поверхні?
   а) 30,5%;        б) 70,8%;         в) 98,5%.
2. Що є частинами Світового океану?
   а) океани, моря, затоки, протоки;
   б) материки, острови, півострови;
   в) прісні, солоні, розсоли.
3. Як за походженням улоговин розрізняють озера?
   а) повінь; межень, паводок;
   б) низинні, верхові, перехідні;
   в) тектонічні, залишкові, льодовикові, лиманні, карстові.
    ІІ - рівень 
Дайте визначення таким поняттям як:
1. Гідросфера – це?...
2. Льодовики – це?...
3. Болото – це?...
       ІІІ – рівень
1. Опишіть Світовий кругообіг води в природі.
2. Напишіть про рухи води в океані.
       ІV – рівень
1. Охарактеризуйте класифікацію вод суходолу.

Варіант - ІІ
І - рівень
1. На скільки частин поділяється Світовий океан?
   а) 4;           б) 7;            в) 10.
2. Що розташовано у Світовому океані?
   а) океани, моря, затоки, протоки;
   б) материки, острови, півострови;
   в) верховодка, грунтові, між пластові;
3. Що відносять до штучних водойм?
   а) витік, гирло;
   б) гірські покривні;
   в) водосховища, ставки.
    ІІ - рівень 
Дайте визначення таким поняттям як:
1. Світовий океан – це?...
2. Айсберг – це?...
3. Канал – це?...
       ІІІ – рівень
1. Опишіть солоність води Світового океану.
2. Напишіть про живлення та водний режим річки.
       ІV – рівень
1Охарактеризуйте класифікацію підземних вод.

         _____________________________________________________

6 клас                                                                      Географія
Контрольна робота
Тема. Біосфера та грунти. Природні комплекси.
Варіант - І
 І – рівень
1.Хто був основоположником учення про біосферу?
   а) А. Вегенер;      б) В. Вернадський;      в) В. Докучаєв.
2. З якого процесу починається кругообіг речовин?
   а) фотосинтезу;       б) гумосу;      в) літосфери.
3. Які характерні загальні закономірності для географічної оболонки?
а) цілісність, атмосфера, гідросфера, ритмічність;
б) цілісність, кругообіг речовин та енергії, ритмічність, зональність;
в) літосфера, атмосфера, гідросфера, біосфера.
    ІІ - рівень 
Дайте визначення таким поняттям як:
1. Грунт – це?...
2. Рослинність – це?...
3. Географічна оболонка – це?...
       ІІІ – рівень
1. Напишіть про різноманітність організмів на Землі та їх поширення.
2. Напишіть, що таке біосфера та опишіть межі біосфери.
       ІV – рівень
1. Опишіть широтну зональність, напишіть та охарактеризуйте природні зони Землі


Варіант - ІІ
І - рівень
1. Хто склав першу карту грунтів світу(Північної півкулі) і назвав грунт «особливим тілом природи»?
   а) А. Вегенер;      б) В. Вернадський;      в) В. Докучаєв.
2.Що визначає родючість грунту?
   а) фотосинтез;       б) гумос;      в) літосфера.
3.Які є компоненти географічної оболонки?
а) цілісність, атмосфера, гідросфера, ритмічність;
б) цілісність, кругообіг речовин та енергії, ритмічність, зональність;
в) літосфера, атмосфера, гідросфера, біосфера.
    ІІ - рівень Дайте визначення таким поняттям як:
1. Біосфера – це?...
2. Тваринний світ – це?...
3. Природна зона – це?...
       ІІІ – рівень
1. Напишіть про карту грунтів, та які бувають типи грунтів.
2. Напишіть, що таке природний комплекс та опишіть географічну оболонку.
       ІV – рівень
1. Опишіть висотну поясність, напишіть та охарактеризуйте природні зони Землі.
                ____________________________________________________


7 клас
Контрольна  робота
Тема. Вступ. Форми і рухи Землі. Материки та океани – великі природні комплекси географічної оболонки

Варіант 1 
1-рівень
1. Яку площу поверхні земної кулі займає Світовий океан?
А)361 млн.км;    Б)316 млн.км;    В)149 млн.км    Г)194 млн.км.
2.Скільки триває повний оберт Землі навколо своєї осі?
А)356діб 5год;   Б)365діб 6год;   В)2Згод.56хв.04с;   Г)12год.65хв.04с.
З.На Землі виділяють 13 кліматичних поясів, скільки із них є основних?
А)6;    Б)8;   В)5;   Г)7;

2-рівснь
Дайте визначення таким поняттям: 
1.Материки (континенти)- це? 
2.Форми рельєфу-це?
З.Кліматичні пояси-це?

З-рівень
1. Напишіть про джерела географічних знань.
2.0пишіть рухи Землі у космосі.

4-рівень
1. Опишіть від чого залежить клімат

2 варіант 
1-рівень
1. Яку площу поверхні земної кулі займає суходіл? 
А)361 млн.км;    Б)316 млн.км;   В)149 млн.км    Г)194 млн.км.
2.Скільки триває повний оберт Землі навколо Сонця
А)356діб 5год;    Б)365діб 6год;    В)23год.56хв.04с;    Г)12год.65хв.04с.
З.На Землі виділяють 13 кліматичних поясів, скільки із них є основних?
А)6;     Б)8;    В)5;    Г)7;

2-рівень
Дайте визначення таким поняттям:
1.Світовий океан-це?
2.Тектонічні структури-це?
3.Атмосферна циркуляція-це?

3-рівень
1. Напишіть про методи географічних досліджень.
2. Напишіть як визначають час на Землі

4-рівень
1. Поясніть закономірності зміни природних компонентів суходолу й океану

_______________________________________________

7 клас
Контрольна  робота  
Тема:«Африка».

Варіант І
І – рівень
1.Яка найвища точка над рівнем моря?
а)Ассаль;      б)Кіліманджаро;      в)Сомалі;      г)Мадагаскар
2.Яка протока відділяє Африку від Європи?
а)Мозамбіцька;     б)Гвінейська;     в)Гібралтарська;     г)Беб-ель-Мандебська.
3.Надовшою річкою світу є:
а)Конго;     б)Замбезі;     в)Нігер;     г)Ніл.
ІІ – рівень 
Дайте визначення понять
1.Фізико – географічне положення материка – це ?..
2.Ваді – це ?..
3.Стихійні явища – це ?..
ІІІ – рівень
1.Напишіть про дослідження Африки під час пошуків морського шляху до Індії.
2.Опишіть загальні особливості клімату.
ІV – рівень
1.Дайте характеристику природній зоні вологі екваторіальні ліси за типовим планом.

Варіант ІІ
І – рівень
1.Яка найнища точка над рівнем моря?
а)Ассаль;      б)Кіліманджаро;      в)Сомалі;      г)Мадагаскар
2.Яка протока відділяє Африку від Азії?
а)Мозамбіцька;     б)Гвінейська;     в)Гібралтарська;     г)Беб-ель-Мандебська.
3.Найбільшим за площею озером в Африці є:
а)Чад;     б)Вікторія;     в)Ньяса;     г)Таньганьїка
ІІ – рівень     
Дайте визначення понять
1.Савани – це ?..
2.Оазис – це ?..
3.Природні заповідні території – це ?..
ІІІ – рівень
1.Напишіть про освоєння внутрішніх частин Африки.
2.Опишіть раси та народи Африки.
ІV – рівень
1.Дайте характеристику природній зоні тропічних лісів та напівпустель за типовим планом.

        _____________________________________________________

7 клас                                                  Географія
Контрольна робота
Тема. Південна Америка. Австралія.

Варіант - І
І – рівень
1. Яка площа материка Австралія?
   а) 7,687 млн. км²;     б) 14 млн. км²;     в) 30,3 млн. км².
2. Яка найвища точка . Південна Америка над рівнем моря?
   а) г. Аконкагуа (6959 м.);     б) г. Косцюшко (2228 м.);
   в) масив Вінсон (5140 м.).
3. Яка крайня західна точка материка Австралія
   а) м. Йорк;     б) м. Байрон;     в) м. Стіп – Пойнт.

ІІ – рівень   
Дайте визначення таким поняттям
1. Кріки – це?...
2. Пампа – це?...
3. Мулат - це?...І

ІІІ – рівень
1. Опишіть географічне положення та берегову лінію Австралії.
2. Напишіть про історію відкриття та дослідження Південної Америки.

ІV – рівень
1. Опишіть унікальність органічного світу Австралії та напишіть які природні зони розташовані на материку.

Варіант - ІІ
І – рівень
1. Яка площа Південної Америки?
 а) 30,3 млн. км.²;     б) 17,8 млн. км.²;     в) 14 млн. км.².
2. Найвища точка над рівнем моря Австралії це...
   а) г. Кіліманджаро     б) г. Косцюшко;     в) масив Вінсон.
3. Яка кількість населення Південної Америки?
   а) 370 млн. чоловік;     б) 890 млн. чоловік;     в) 20 млн. чоловік.

ІІ – рівень  
Дайте визначення таким поняттям
1. Скреб – це?...
2. Сельва – це?...
3. Метис – це?...

ІІІ – рівень
1. Опишіть фізико-географічне положення Південної Америки.
2. Напишіть про історію відкриття та заселення материка Австралії.

ІV – рівень
1. Опишіть природні зони Південної Америки.

    __________________________________________________

8   клас

Контрольна робота     №1
Тема.  Вступ.  Україна  та  її  географічні  дослідження

І-ВАРІАНТ
                І-рівень
1. Україна,  що  є  найбільшою  європейською  державою,  займає  площу:
             а)5,7%  території  Європи;
             б)50%  території  Європи;
             в)11,4%  території  Європи.
2. Де  розташований  географічний  центр  Європи.
             а)смт. Добровеличківка;          б)с. Ділове;
             в)м. Чоп;                 г)мис. Сарич
3. Стаціонарні  дослідження  проводять:
             а)систематично  і  протягом  тривалого  часу;
             б)епізодично  і  протягом  короткого  часу;
             в)одноразово.
                   ІІ-рівень
1. Державний  кордон – це?..
2. Номенклатура  карти – це?..
3. Природні  умови -. це?..
                 ІІІ-рівень
1. Опишіть  розміри  території  і  крайні  точки  України.
2. Напишіть, які ви знаєте способи зображення об’єктів і явищ на картах.
                   ІV-рівень
1.Напишіть, яких ви знаєте учених-географів України. Дослідження території України у XVIIIXIXст.

ІІ-ВАРІАНТ
                 І-рівень
1. Завершилось формування території сучасної України приєднанням Кримської обл.
              а)1954р.;          б)1945р.;          в)1995р
2. Перші  географічні  відомості  про  Україну  є  у  працях:
              а)Ератосфена;            б)Арістотеля          в).Геродота.
3. С.Рудницький  заснував  перший  Інститут  географії  в  Україні
              а) у Харкові;          б) у Львові;          в) у Києві
                    ІІ-рівень
1. Географічні  інформаційні  системи  (ГІС) – це?..
2. Азимут  - це?..
3. Природні  ресурси – це?..
                    ІІІ-рівнень
1. Опишіть  кордони  і  сусіди  України
2. Напишіть  про  географічні  карти.  Карта – джерело  географічних  знань
                     ІV-рівень
1. Напишіть  яких  ви  знаєте  учених-географів  України.
Дослідження  новітнього  часу, наукові  установи  та  їх  дослідження.

______________________________________________

8 клас
Контрольна робота
Тема. Тектонічні структури. Геологічна будова. Рельєф. Геоморфологічна будова. Мінерально – сировинні ресурси.

 Варіант – І
І – Рівень
1.Найвища точка території України – гора…:
   а) Роман Кош;                             б) Говерла;
   в) Могила - Мечетна;                    в) Берда.
2.Найбільше родовище горючих сланців…
   а) Бовтинське;                              б)Мужієвське;
   б) Солотвинське;                         г)Малишівське.
3.За обсягом видобутку залізних руд наша країна посідає … місце у світі.
   а)1 – ше        б)5 – те         в)12 – те             г)20 – те.
ІІ – Рівень 
Дайте визначення понять
1.Тактонічні структури – це?...
2.Геомогфологія – це?...
3.Материкове зледеніння – це?...
ІІІ – Рівень
1.Напишіть форми рельєфу, які зустрічаються на території України.
2.Напишіть про рівнини України.
ІV – Рівень.
1.Опишіть паливні корисні копалини в України.

 Варіант – ІІ
І – Рівень
1.Найвища точка рівнинної території України…
   а) Роман Кош;                             б) Говерла;
   в) Могила - Мечетна;                    в) Берда.
2.Родовище кам’яної солі…
   а) Бовтинське;                              б)Мужієвське;
   б) Солотвинське;                         г)Малишівське.
3.Видобуток титанового концентрату становить…світового
   а)10%;              б)20%;           в)30%;          г)40%.
ІІ – Рівень 
Дайте визначення понять
1.Геологія – це?...
2.Мінерально – сировинні ресурси – це?...
3.Неотектонічні рухи – це?...
ІІІ – Рівень
1.Напишіть періоди від найстаршого до наймолодшого.
2.Напишіть про гори України.
ІV – Рівень.
1.Опишіть рудні корисні копалини в України.

__________________________________________

8 клас
Контрольна робота
Тема. Кліматичні умови та ресурси. Внутрішні води.
Грунти і земельні ресурси. Рослинний покрив. Тваринний світ.

ВАРІАНТ - І
І - рівень
1. Гори в Україні:
 а) не впливають на переміщення повітряних мас;
б) посилюють висхідні потоки повітря;
в) не впливають на зміну температури через незначну висоту
2. В Україні на водні об'єкти припадає територія, що становить:
   а) 4 % ;          б) 40 % ;        в) 14 % .
3. Для ґрунтових зон України характерним є їх простягання:
   а) із заходу на схід;
   б) з північного заходу на південний схід;
   в) з північного сходу на південний захід.

II рівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. Сумарна сонячна радіація – це?...
2. Гідрологія – це?...
3. Земельні ресурси – це?...

III рівень
1. Напишіть про кліматичні показники.
2. Опишіть основні річкові басейни України.

IV – рівень
1. Охарактеризуйте ґрунти рівнин та гір України.


ВАРІАНТ - II
I - рівень
1. Найбільший дефіцит вологості повітря в Україні спостерігається:
   а) у теплий період року;
   б) у холодний період року;
   в) протягом усього року.
2. Із загальної довжини р. Дніпра (2 201 км) на територію України припадає:
   а) 1 200 км;  б) 981 км;     в) 555 км.
3. Наявність гумусу в грунті визначається:
   а) у відсотках;
   б) у сантиметрах;
   в) у градусах Цельсія.

II рівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. Атмосферний фронт – це?...
2. Водний баланс – це?...
3. Фауністичні комплекси – це?...

III рівень
1. Напишіть про несприятливі погодні явища.
2. Опишіть озера України за походженням.

IV – рівень
1. Охарактеризуйте рослинні та тваринні ресурси України та їх охорону.

____________________________________________

8 клас
Контрольна робота
Тема. Ландшафти і фізико – географічне районування

Варіант - І
І – рівень
1. Виберіть природоохоронні території, що знаходяться в межах зони мішаних і широколистих лісів:
а) Шацький національний природний парк, заказник – «Болото Мох»;
б) Природні заповідники «Розточчя», «Медобори»;
в) Дунайський біосферний заповідник, національний природний парк «Святі гори».
2Виберіть де знаходиться найвища точка України, напишіть найвищу точку України.
а) масив Чорногора, це гора…
б) Рахівські гори, це гора…
в) Чивчинські гори, це гора…
3Виберіть номенклатуру Чорного моря:
а) острів Зміїний;             б) Каламітська затока;            в) Обтічна затока;
г) Бердянська коса;          д) острів Джарилгач;            е) Арабатська затока;
є) Утлуцький лиман;       ж) Каркінітська затока;        з) затока Сиваш.
ІІ – рівень 
Дайте визначення таким поняттям:
1. Ландшафт – це?...
1.Фізико - географічне районування – це?...
2. Підзона – це?...
3. Полонини – це?...
ІІІ - рівень
1. Опишіть географічне положення та природні умови зони лісостепу.
2. Напишіть про охорону вод Азовського моря.
ІV. – рівень
1. Охарактеризуйте географічне положення та природні умови Кримських гір.
Варіант – ІІ
І – рівень
1Виберіть природоохоронні території, що знаходяться в межах зони степу:
а) Шацький національний природний парк, заказник – «Болото Мох»;
б) Природні заповідники «Розточчя», «Медобори»;
в) Дунайський біосферний заповідник, національний природний парк «Святі гори».
2Виберіть де знаходиться найвища точка Кримських гір, напишіть найвищу точку Кримських гір.
а) Головне пасмо, це гора…
б) Внутрішне пасмо, це гора…
в) Зовнішне пасмо, це гора…
3. Виберіть номенклатуру Азовського моря:
а) острів Зміїний;             б) Каламітська затока;            в) Обтічна затока;
г) Бердянська коса;         д) острів Джарилгач;             е) Арабатська затока;
є) Утлуцький лиман;       ж) Каркінітська затока;           з) затока Сиваш

ІІ – рівень 
Дайте визначення таким поняттям:
1. Фізико - географічне районування – це?...
2. Край – це?...
3. Яйли – це?...
ІІІ рівень
1. Опишіть географічне положення та природні умови зони  мішаних і широколистих лісів.
2. Напишіть про охорону вод Чорного моря.
ІV. – рівень
1. Охарактеризуйте географічне положення та природні умови Українських Карпат.

_________________________________________________

8 клас
Контрольна робота
Тема. Використання природних умов і природних ресурсів та їх охорона.

ВАРІАНТ -І
І — рівень
1. Аварія на Чорнобильській АЕС, наслідки якої набули глобального характеру, сталася:
а) у січні 1996 р.;     б) у квітні 1986 р.;     в) у вересні 2001 р.
2. Україна в цілому належить до країн, що мають водні ресурси:
а) достатні;     б) недостатні;      в) надмірні
3. Природоохоронними науковими установами міжнародного значення є:
а) біосферні заповідники;
б) національні природні парки;
в) заказники
IIрівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. Геоекологія – це?...
2. Надра – це?...
3. Заповідник – це?...
III - рівень
1. Напишіть про геоекологічну ситуацію в Україні.
2. Напишіть про рекреаційні ресурси України.
IV — рівень
1. Охарактеризуйте природно – заповідний фонд України.

ВАРІАНТ - II
I - рівень
1. Кодекс України «Про надра» регулює раціональне використання ресурсів:
а) земельних;     б) кліматичних;     в) мінеральних.
2. До біологічних ресурсів не відносяться:
а) рекреаційні;     б) лісові;     в) тваринні.
3. Моніторинг природних і антропогенних ландшафтів не має поділу на рівень:
а) регіональний;     б) молекулярний;     в) локальний.
II — рівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. Екологічна безпека – це?...
2. Моніторинг – це?...
3. Національні природні парки – це?,..
III - рівень
1. Напишіть про аварію на Чорнобильській АЕС.
2. Напишіть про законодавство про екологічну ситуацію.
IVрівень
1. Охарактеризуйте моніторинг навколишнього середовища.

__________________________________________________


9клас
                                 Контрольна       робота   №1
       Тема.  Вступ.  Україна  на  карті  світу.  Населення  України.

               І – ВАРІАНТ
               І-рівень
1.До  природного  руху  населення  належать?
   а) внутрішня,  зовнішня;
   б) народжуваність,  одруження,  розлучення,  смертність;
   в) економічна,  політична,  маятникова.
2.Яка  класифікація  міст  за  функціями?
   а) смт; міста; села;
   б) багатофункціональні; економічні; неекономічні;
   в) за напрямками; за  причинами; за тривалістю.
3.Напишіть  неменше  7  вітчизняних  вчених  економ-геогафів.
     ІІ-рівень
1. Економіко-географічне положення (ЕГП) – це?..
2.Демографія – це?..
3.Етнос – це?..
     ІІІ-рівень
1.Опишіть  історико-географічний  огляд  адміністративно-територіального  поділу    України.
2.Напишіть  про  проблеми  зайнятості  населення  в  Україні.
     ІV- рівень
1.Українська  діаспора  та  її  географія.  Розширення  зв’язків  із  українцями зарубіжжя.  Східна  діаспора.

   ІІ-ВАРІАНТ

   І-рівень
1.До  механічного  руху  населення  належать?..
   а) внутрішня,  зовнішня;
   б) народжуваність,  одруження,  розлучення,  смертність;
   в) економічна,  політична,  маятникова
2.Яка  класифікація  міграцій?..
   а) смт; міста; села;
   б) багатофункціональні; економічні; неекономічні;
   в) за напрямками; за  причинами; за тривалістю.
3.Напишіть  всі  держави,  що  мають  спільний  кордон  з  Україною.
   ІІ-рівень
1.Геополітичне  положення  (ГПП) – це?..
2.Трудові  ресурси – це?..
3.Нація – це?..
   ІІІ-рівень
1.Опишіть  сучасний  адміністративно  територіальний  поділ  України.
2.Напишіть  про  урбанізацію,  міські  агломерації,  субурбанізацію.
   ІV-рівень
1. Українська  діаспора  та  її  географія.  Розширення  зв’язків  із  українцями    зарубіжжя.  Західна  діаспора.

__________________________________________________

9 клас
Контрольна робота
Тема. Загальна характеристика господарства України. Економічний потенціал України. Промисловість України
                                               ВАРІАНТ - І
I - рівень
1. Укажіть, на який вид палива в народному господарстві України припадає понад 70%:
   А ) на вугілля;          Б ) на нафту;
   В ) на природний газ;           Г ) на горючі сланці.
2. Укажіть найдавніші галузі промисловості в Україні:
   А) вугільна, цукрова;           
   Б) соледобувна, лісозаготівельна;
   В) нафтова та хімічна;         
   Г) машинобудування, легка.
3. Укажіть основний принцип розміщення підприємств важкого машинобудування:
   А ) паливно-енергетична база та сировина;
   Б ) сировина та водні ресурси;
   В ) сировина та споживач;
   Г ) трудові ресурси та сировина
II- рівень   
Дайте визначення таким поняттям
1. Валовий внутрішній продукт (ВВП) – це?...
2. Електроенергетика – це?...
3. Машинобудування – це?...
III - рівень
1. Напишіть та опишіть галузеву структуру господарства.
2. Напишіть про хімічну промисловість та її галузеву структуру.
IV - рівень
1.Напишіть про географію харчової промисловості.

                                            ВАРІАНТ - II
І-рівень
1. Укажіть, які з електростанцій посідають провідне місце у виробництві електроенергії в Україні:
   А) ГЕС;                  Б) АЕС;
   В) ТЕС;                  Г) сонячні.
2. Укажіть один з найбільших центрів ракетобудування у світі:
   А) Київ;            Б Дніпропетровськ;
   В) Харків;         Г) Донецьк.
3. Укажіть найбільші лісозаготівельні райони в Україні:
   А) Донбас і Полісся;       
   Б) Карпати і Придніпров'я;
   В) Полісся і Карпати;        
   Г) Придніпров'я і Передкарпаття
II — рівень   
Дайте визначення таким поняттям
1. Валовий національний продукт (ВНП) – це?...
2. Промисловість – це?...
3. Паливна промисловість – це?...
III - рівень
1. Напишіть та опишіть складові економічного потенціалу України.
2. Напишіть про легку промисловість та її галузеву структуру.
IV — рівень
1.Напишіть про географію підприємств лісової промисловості.

________________________________________________

9 клас
                                     Контрольна робота
 Тема. Сільське господарство. Транспорт.

                                                    ВАРІАНТ - І
І - рівень
1. Яка загальна площа сільськогосподарських угідь?
   а) 41,8 млн. га;      б) 21,8 млн. га;     в) 61,8 млн. га.
2. Основні площі вирощування соняшнику зосереджені у…
   а) мішаних районах;    
   б) лісостепових районах;    
   в) степових районах.
3. Найважливішим в Україні видом транспорту для транзиту нафти і газу з Росії в Європейські країни є…
   а) залізничний;    
   б) автомобільний;     
   в) трубопровідний.

II - рівень  
Дайте визначення таким поняттям
1. Сільське господарство – це?...
2. Приміське господарство - ?...
3. Вантажообіг – це?...

III - рівень
1. Напишіть про значення і структуру сільського господарства.
2. Охарактеризуйте залізничний транспорт України.

IV - рівень
1. Напишіть про роль транспорту в розвитку господарства країни та в міжнародних перевезеннях. Види транспорту.


                                               ВАРІАНТ - II
І - рівень
1. Провідним видом транспорту в Україні є…
   а) залізничний; 
   б) автомобільний; 
   в) трубопровідний.
2.Основною зерновою культурою України є…
   а) жито;      б) озима пшениця;      в) ячмінь.
3. Через який нафтопровід здійснюється транзит нафти?
   а) «Дружба»,      б) «Союз»;      в) «Прогрес».
  
ІІ - рівень  
Дайте визначення таким поняттям
1. Транспортна система – це?...
2. Сільськогосподарські угіддя – це?...
3. Врожайність - ?...

ІІІ - рівень
1. Напишіть про міжнародні транспортні коридори.
2. Охарактеризуйте морський транспорт України.

IV - рівень
1. Напишіть про зональну спеціалізацію сільського господарства.

____________________________________________

9клас
                        Контрольна робота
       Тема. Соціальна сфера.
                 Україна і світове господарство.
                 Зовнішні економічні зв’язки України.

                                              ВАРІАНТ - І
І - рівень
1. Рекреаційне господарство належить до  ...
а) соціальної сфери;                
б) житлово-комунального господарства;
в) АПК;                                          
г) науково-освітнього комплексу
2. Найбільші імпортні надходження традиційно здійснювались з …
а) ФРН;                                     б) США;
в) Росії;                                     г) Китаю.
3. За кількістю навчальних закладів лідерами є міста ...
а) Київ, Харків;                      в) Дніпропетровськ, Донецьк;
б) Одеса, Львів;                      г) Київ, Полтава.
II - рівень   
Дайте визначення таким поняттям
1. Соціальна сфера – це?...
2. Зовнішні зв’язки держави – це?...
3. Інвестиція – це?...
ІІІ - рівень
1. Напишіть про соціальну сферу, або сферу послуг.
2. Напишіть про світове господарство та міжнародний поділ праці.
IV - рівень
1. Напишіть про участь України в організаціях та блоках.

                                          ВАРІАНТ - II
I - рівень
1. Вкажіть назви закладів сфери послуг, розміщення яких залежить від природних умов.
а). Заклади громадського харчування;       
б). Лікарні;
в). Санаторії;                                                     
г). Стадіони.
2. Основний партнер в експорті послуг є...
а) Франція;                                       б) Японія;
в) Росія;                                            г) Китай.
3. Які види сировини є важливою статтею експорту України?
а) кольорові метали;                                    
б) руди чорних металів;
в) мінеральні продукти;                                
г) деревина
II - рівень   
Дайте визначення таким поняттям
1. Світове господарство – це?...
2. Зовнішня торгівля – це?...
3. Міжнародний поділ праці (МПП) – це?...
III - рівень
1. Напишіть про туризм і рекреацію.
2. Напишіть про форми міжнародного співробітництва.
ІV - рівень
1.     Напишіть про інтеграцію України у світовому господарстві.

____________________________________________

9 клас
                        Контрольна робота
               Тема. Територіальний поділ України.
                         Географія Львівської області.

                                        ВАРІАНТ -1
I - рівень
1. Які області входять в склад Столичного економічного району.
   а) Київська, Донецька, Чернігівська;
   б) Львівська, Київська, Житомирська;
   в) Житомирська, Київська, Чернігівська.
2. До якого економічного району входить твоя область.
 а) Карпатського;     
б) Пн. – Західного;     
в) Подільського.
3. Яка площа Львівської області?
   а) 21,8 тис. км²;    
   б) 12,8 тис. . км²;  
   в)  81,28 тис. . км².
II - рівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. Економічний район – це?...
2. Територіальний обмін – це?...
3. Спеціалізація економічного району – це?...
III — рівень
1. Що таке економічне районування? Назвіть економічні райони України.
2. Охарактеризуйте загальні риси рельєфу своєї області.
IVрівень
1. За яким планом вивчають економічні райони? Назвіть галузі спеціалізації економічного району, на території якого ви проживаєте.


                                      ВАРІАНТ - II
І- рівень
1. Який економічний район не має виходу до державного кордону.
   а) Карпатський;    
   б) Центральний;   
   в) Донецький
2. Який найбільший за площею економічний район.
   а) Столичний;  
   б) Придніпровський;  
   в) Причорноморський.
3. Яка кількість населення Львівської області?
   а) 150,1 тис. чол.;   
   б) 2550,2 тис. чол.;   
   в) 22050,3 тис. чол.
II - рівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. Економічне районування – це?...
2. Територіальний поділ праці – це?...
3. Перечисліть всі економічні райони…
III — рівень
1. Поясніть, чи впливає на розвиток і спеціалізацію господарства економічного району його прикордонне або приморське положення. Наведіть приклади.
2. Назвіть галузі спеціалізації Придніпровського району. Поясніть причини такої спеціалізації.
IVрівень
1. За яким планом вивчають економічні райони? Назвіть галузі спеціалізації економічного району, на території якого ви проживаєте.

_______________________________________________

10 клас
                                Контрольна робота
             Тема. Вступ. Політична карта світу.
                       Населення світу.

                                      І - варіант
І – рівень
1.    Виберіть, що належить до національної структури  населення?
      А) однонаціональні, двонаціональні, багатонаціональні;
      Б) імміграція. еміграція, рееміграція;  
      В) перший тип, другий тип, третій тип.
2. Виберіть які міжнародні організації відносяться до економічних?
         А) ООН, Рада Європи, СНД;   
         Б) ЄС, АТЕС, ОПЕК;   
         В) НАТО, АНЗЮК, АНЗСЮС
3.    Напишіть країни які входять до країн «Великої сімки».

ІІ – рівень
1.    Держави – це?...
2.    Монархія – це?...
3.    Демографічна політика – це?...

ІІІ - рівень
1.    Напишіть соціально – економічну типологію держав і територій.
2.    Напишіть, що таке міграції та їх основні види.

ІV – рівень
1.    Охарактеризуйте як люди розселились по Землі., та опишіть густоту населення.

                                                     ІІ - варіант

І – рівень
1.    Виберіть з переліку релігій ті, що є світовими?
     А) християнство, мусульманство, буддизм;
     Б) індуїзм, іудаїзм, синтоїзм, конфуціанство, даосизм;
     В) християнство, синтоїзм, конфуціанство, буддизм.
2.    Виберіть які міжнародні організації відносяться до загальнополітичних?
    А) ООН, Рада Європи, СНД; 
    Б) ЄС, АТЕС, ОПЕК;   
    В) НАТО, АНЗЮК, АНЗСЮС.
3.    Напишіть неменше семи видатних економ - географів світу.

ІІ – рівень
1.    Залежні території – це?...
2.    Республіка – це?...
3.    Механічний рух населення – це?...

ІІІ - рівень
1.    Напишіть та опишіть форми правління.
2.    Напишіть причини міграцій.

ІV – рівень
1.    Опишіть типи поселень, та охарактеризуйте міські, сільські поселення. 

________________________________________

10 клас                       
Контрольна робота №2
Тема. Світові природні ресурси. Світове господарство. Глобальні проблеми людства
                                      ВАРІАНТ – І
І – Рівень
1. Співвідношення між запасами природних ресурсів та обсягом їх використання називають:
   А) ресурсозабезпеченістю;            
   Б) ресурсоспоживанням;
   В) природокористуванням;            
   Г) ресурсомісткістю.
2. Укажіть країни, які видобувають найбільше нафти у світі:
   А) Саудівська Аравія, Росія, США;                    
   Б) Іран, Ірак, Йорданія;
   В) Венесуела, Велика Британія, Кувейт;   
   Г) Китай, Норвегія, Ангола.
3. Укажіть країни, у яких виробляється найбільше автомобілів у світі:
    А) Японія і США;                               
    Б) Німеччина і Китай;
    В) США і Німеччина;                         
    Г) Китай та Індія.
ІІ – рівень 
Дайте визначення таким поняттям:
1. Географічне середовище – це?..
2. Науково – технічна революція – це?..
3. Світовий ринок – це?..
ІІІ. – рівень
1.Опишіть водні ресурси.
2.Напишіть про металургійну промисловість.
ІV. – рівень
1.Охарактеризуйте міжнародний географічний поділ праці.
                             ВАРІАНТ – ІІ
І – Рівень
1. До так званих альтернативних джерел енергії відносять:
   А) нафту та природний газ;                  
   Б) ядерну та гідроенергію;
   В) енергію Сонця та внутрішню енергію Землі;     
   Г) торф і дрова.
2. Укажіть країни, які видобувають найбільше природного газу у світі:
   А) Китай, Нідерланди, Венесуела;   
   Б) Іран, Велика Британія, Мексика;
   В) Туркменістан, Україна, Австралія;        
   Г) Росія, США, Канада.
3. Укажіть країни, які належать до найбільших експортерів пшениці у світі:
    А) Китай, Індія;                        
    Б) США, Канада;
    В) Росія, Японія;                      
    Г) Німеччина, Велика Британія.
ІІ – рівень 
Дайте визначення таким поняттям:
1. Природно – ресурсний потенціал – це?..
2. Світове господарство – це?..
3. Агропромисловий комплекс – це?..
ІІІ. – рівень
1.Опишіть лісові ресурси.
2.Напишіть про автомобільний транспорт.
ІV. – рівень
1.Охарактеризуйте науково технічну революцію.

_______________________________________________

10 клас
                                        Контрольна робота
                                        Тема. Країни Європи

                                                    ВАРІАНТ - І
І - рівень
1. Яка площа Франції?
а) 547 тис. км²;      б) 17 млн. км²;      в) 207,6 тис. км².
2. Яка кількість населення Молдови
а) 61,1 млн. чол.      б) 82,8 млн. чол.     в) 4,4 млн. чол..
3. Який тип країни Італія?
а) постсоціалістична країна з перехідною економікою
б) високорозвинена держава. Країна «Високої сімки»;
в) конституційна монархія, Федеративна держава.

ІІ - рівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. «Велика сімка» - це?...
2. Демографічна політика – це?...
3. Промисловість – це?...

III - рівень
1. Напишіть про сучасну політичну карту Європи.
2. Опишіть природні умови та природні ресурси Великої Британії.

IV - рівень
1. Опишіть населення Європи.

                                                     ВАРІАНТ-II
I - рівень
1. Яка площа Білорусі?
а) 547 тис. км²;      б) 17 млн. км²;      в) 207,6 тис. км².
2. Яка кількість населення Німеччини?
а) 61,1 млн. чол.      б) 82,8 млн. чол.     в) 4,4 млн. чол..
3. Який тип країни Словаччина?
а) постсоціалістична країна з перехідною економікою
б) високорозвинена держава. Країна «Високої сімки»;
в) конституційна монархія, Федеративна держава.

II - рівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. Світовий ринок – це?...
2. Інвестиції – це?...
3. Агропромисловий комплекс – це?...

III - рівень
1. Напишіть про економіко – географічне положення Європи.
2. Опишіть природні ресурси та мінеральні ресурси Росії.

IV - рівень
1. Опишіть господарство Європи.

____________________________________________

10 клас
                   Контрольна робота
Тема. Країни Азії. Країни Північної Америки

                               ВАРІАНТ - І
I - рівень
1. Яка кількість населення проживає у Китаї?
а) 127,5 млн. чол.;       б) 1,33 млрд. чол.;       в) 1,2 млрд. чол.
2. Які електростанції переважають у Китаї і дають 80% електроенергії?
а) ТЕС;         б) ГЕС;          в) АЕС.
3. Виберіть місто США яке називають «Автомобільною столицею».
а) Лос – Анджелес;      б) Х`юстон;      в) Детройт.
II – рівень   
Дайте визначення таким поняттям
1. Урбанізація – це?...
2. Чинники розміщення виробництва – це?...
3. Якість життя населення – це?...
ІІІ - рівень
1. Дайте характеристику Японії за типовим планом.
2. Дайте характеристику Канади за типовим планом.
IV - рівень
 1. Дайте характеристику країнам Азії за типовим планом.


                                     ВАРІАНТ - II
І - рівень
1. На якому місці в світі Японія за економічною потужністю?
а) 1 місце;      б) 2 місце;      в) 3 місце.
2. Виберіть центр кінопромисловості Індії, де змінюють найбільше фільмів у світі.
а) Ченай;           б) Мумбай;         в) Ахмадабад.
3. Найбільший аеропорт у Канаді це?
а) Монреаль;         б) Ванкувер;          в) Квебек.
II - рівень   
Дайте визначення таким поняттям
1. Інфраструктура – це?...
2. Рівень життя населення – це?…
3. Зовнішні економічні зв’язки - ?...
III - рівень
1. Дайте характеристику Китаю за типовим планом.
2. Дайте характеристику Індії за типовим планом.
IV – рівень
1. Дайте характеристику США за типовим планом.

___________________________________________


10 клас
                     Контрольна робота
Тема. Країни Латинської Америки, Африки, Австралії та Океанії. Всесвітні економічні відносини.

                                     ВАРІАНТ - І
І-рівень
1. Скільки суверенних держав у Латинській Америці?
   а) 23 ;     б) 33 ;     в) 43 .
2. Скільки відсотків населення Австралії проживає на Південному –
сході материка?
   а) 90%;     б) 80%;      в) 70%.
3. До високо розвинених переселенських країн Океанії відносять
лише…
   а) Вануату;     б) Тувалу;     в) Нову Зеландію.
II - рівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. Митний союз – це?...
2. Економічна інтеграція – це?...
3. Політична система – це ?…
III - рівень
1. Опишіть природні умови та природні ресурси Латинської Америки.
2. Напишіть про населення Африки.
IV - рівень
1.    Охарактеризуйте за планом характеристики Австралію.


                                    ВАРІАНТ - II
І-рівень
1. Скільки суверенних держав в Африці?
   а) 43 ;     б) 53 ;     в) 63 .
2. Який тип відтворення переважає у Латинській Америці?
  а) 1 тип відтворення;   
  б) 2 тип відтворення;   
  в) 3 тип відтворення.
3. У складі Співдружності якої держави перебуває Австралія?
   а) Британії;     б) Франції;     в) Німеччини.
II - рівень 
Дайте визначення таким поняттям
1. Спільний ринок - це?...
2. Географічне середовище – це?...
3. Економічна система – це?...
III - рівень
1. Опишіть природні умови та природні ресурси Африки.
2. Напишіть про населення Латинської Америки.
IV - рівень
1. Охарактеризуйте за планом характеристики країни Океанії.

________________________________________________


1 коментар:

  1. Я хочу поділитися з усіма вами тут про те, як я отримую позику від пана Бенджаміна, який допомагає мені отримати кредит у розмірі 400 000,00 євро, щоб поліпшити свій бізнес. Це було легко і швидко, коли я звертався за кредитом, коли справи ставали грубими з мого бізнесу Містер Бенджамін надає мені кредит без зволікань. ось містер Бенджамін електронною поштою / контактом WhatsApp: +1 989-394-3740, lfdsloans@outlook.com /

    ВідповістиВидалити